۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۴۴

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا؛

پیروزی «کلینتون» و «ترامپ» در ایالت های پنجگانه شمال شرق

پیروزی «کلینتون» و «ترامپ» در  ایالت های پنجگانه شمال شرق

رقابت های پنجگانه ایالات شمال شرق آمریکا با پیروزی «ترامپ» در پنج ایالت و «کلینتون» در چهار ایالت پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، رقابت های درون حزبی جمهوریخواهان و دموکرات ها که دیروز سه شنبه به طور همزمان در پنج ایالت شمال شرق آمریکا برگزار شد، در حالی پایان یافت که طبق پیش بینی ها  پیروزی در هر یک از  احزاب راست و چپ به ترتیب از آن «دونالد ترامپ» و «هیلاری کلینتون» شد.

در این رقابت ها، ترامپ توانست با عبور از سد دیگر رقبای جمهوریخواه خود در هر پنج ایالت «کنتیکت»، «دلور»، «مریلند»، «پنسیلوانیا» و «رودآیلند» به پیروزی برسد.

اما هیلاری نیز با فاصله گرفتن از رقیب دموکرات خود «برنی ساندر»، پیروزی در چهار ایالت کنتیکت، دلور، مریلند و پنسیلوانیا را از آن خود کرد. وی در حال حاضر با دارا بودن ۹۰ درصد از مجموع هیات های انتخاباتی، شانس تبدیل شدن به اولین بانویی را که موفق به کسب عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات می شود، به حداکثر رسانده است.

اما ساندرز هم که در حال حاضر مشغول تبلیغات انتخاباتی در «ویرجینیای غربی» است با پیروزی که دیروز در «دلور» به دست آورد همچنان به تداوم حضور در گود انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اصرار داشته و می گوید فعلا قصد کنار کشیدن ندارد.

اما در جبهه جمهوریخواهان، ترامپ موفق به کسب دستکم ۸۲ هیات انتخاباتی از مجموع ۱۱۸ هیاتی شده است که در ایالت های پنجگانه به رقابت گذاشته شدند.

اگرچه وی با این پیروزی، برتری خود را به «تد کروز» و «جان کیسیک» دیگر رقبای جمهوریخواه حاضر در گود انتخابات، اثبات کرد؛ با این وجود دستیابی وی به عنوان نامزد نهایی حزب همچنان با مشکلاتی روبرو است.

از جمله این مشکلات می توان به اتحاد کروز – کیسیک برای به زانو در آوردن وی اشاره کرد. این دو اعلام کردند که برخی از ایالت هایی را که هنوز شاهد برگزاری انتخابات درون حزبی نبوده اند، بین یکدیگر تقسیم می کنند.

مشکل دیگر بر سر راه ترامپ، شیوه متفاوت رای دهی در ایالت پنسیلوانیا است. در این ایالت، ترامپ تنها ۱۷ هیات انتخاباتی را از آن خود کرد، حال آنکه ۵۴ هیات به طور مستقیم از سوی رای دهندگان انتخاب می شوند. این هیات های ویژه تا ماه جولای و زمان برگزاری کنوانسیون حزبی رای خود را مسکوت نگه می دارند.

تا این جای کار، در جبهه جمهوریخواهان ترامپ موفق به کسب ۹۵۰، کروز ۵۶۰ و کیسیک ۱۵۳ هیات انتخاباتی شده اند. نامزد نهایی حزب جمهوریخواه به حمایت ۱۲۳۷ هیات انتخاباتی نیاز دارد.

کد خبر 3609085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha